Анотація. Дисципліна «Економіка портового господарства» спрямована на здобуття концептуальних і методологічних знань щодо специфіки діяльності портового господарства, тенденцій економіки портової діяльності, економічних механізмів функціонування підприємств портової діяльності, сучасних тенденції державного управління портовою галуззю, стратегічних напрямів посилення конкурентоспроможності морської інфраструктури України в умовах євроінтеграції, напрямів сталого розвитку портової галузі, тенденцій розвитку портового ціноутворення, основних концепцій формування портових зборів і плат у морських портах, існуючих концепцій тарифів за використання причалів,  оцінки ризиків від проектів державно-приватного партнерства у портовій сфері, а також практичних вмінь у галузі економіки портового господарства, необхідних для вирішення наукових і професійних проблем, формування здатності до самостійної роботи, комунікації з використанням специфічної транспортної термінології, відповідальності та автономії у науковій і професійній сфері, розвитку й самовдосконалення.

Передумови для вивчення дисципліни: Дисципліна «Економіка портового господарства» повинна зв'язуватися зі змістом таких дисциплін як «Актуальні проблеми економічної теорії», «Економіка судноплавства».

Предметом дисципліни «Економіка портового господарства» є концептуальні, методологічні та методичні засади економіки портового господарства, економічні механізми діяльності підприємств портової діяльності.

Метою дисципліни «Економіка портового господарства» є здобуття компетентностей, необхідних для розв’язання комплексних проблем професійної та дослідницько-інноваційної діяльності у сфері економіки портового господарства, а також здобуття соціальних навичок, потрібних для наукової та професійної діяльності здобувачів.

Завданнями, що мають бути вирішеними у процесі викладання дисципліни, є набуття здобувачами компетентностей за спеціальністю 051 Економіка, освітньо-науковою програмою «Економіка водного транспорту».

Загальні компетентності (ЗК):

ЗK01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗK02. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗK03. Здатність працювати в міжнародному контексті.

ЗК05. Здатність розв’язувати комплексні проблеми економіки на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності.

Спеціальні (фахові) компетентності (СК):

СК08. Здатність демонструвати поглиблені знання з економіки водного транспорту, відповідної специфічної транспортної термінології, основних концепцій, економічних механізмів, методологічних і методичних підходів до розв’язання наукових і професійних завдань.

СК09. Здатність виявляти, поглиблено аналізувати та розв’язувати значущі проблеми економіки водного транспорту на основі комплексного аналізу ринків морських та річкових перевезе0нь, ресурсів, процесів і результатів діяльності підприємств водного транспорту.

СК10. Здатність обґрунтовувати стратегічні напрями розвитку підприємств водного транспорту і галузі, інвестиційні та інноваційні проєкти та програми з урахуванням економічних ризиків.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми здобувачі мають сформувати такі соціальні навички (Soft skills):  

-    здатність до ефективної комунікації та уміння аргументувати свою позицію – під час підготовки наукових рефератів, обговорення лекційного матеріалу, результатів практичних завдань (ЗК01, ЗК02, ЗК03);

-    здатність до безперервного розвитку та самовдосконалення з дотриманням вимог щодо академічної доброчесності – під час вивчення додаткових джерел у рамках самостійної роботи, підготовка наукових рефератів (ЗК05);

-    уміння ефективно організовувати свою роботу і грамотно розпоряджатися часом – під час організації самостійної роботи, виконання практичних та індивідуальних завдань з дисципліни (ЗК01, ЗК02);

-    уміння самостійно виконувати індивідуальні завдання – під час підготовки наукових рефератів із тем дисципліни (ЗК01, ЗК02, ЗК05).

У результаті вивчення дисципліни здобувачі повинні здобути:

знання:

-     поглиблені концептуальні та методологічні знання у сфері економіки портового господарства, знання відповідної термінології;

-     принципів функціонування та розвитку морських портів;

-     складу та класифікації функцій портової системи в сучасних умовах;

-     задач сталого розвитку сучасних портів;

-     можливих методів покращення роботи порту;

-     впливу пандемії коронавірусного захворювання (COVID-19) на функціонування підприємств морського транспорту;

-     теоретичних засади державного управління розвитком морських портів;

-     основних моделей морських портів, принципів та досвіду стратегічного управління їх розвитком;

-     досвіду країн світу в сфері державного управління розвитком  морських портів;

-      модифікації структур управління морським портом залежно від комбінації власності;

-     механізму державного управління розвитком морських портів України;

-     сутностіь, принципів та факторів розвитку морської інфраструктури;

-     оцінки конкурентоспроможності морської транспортної інфраструктури України;

-     стратегічних напрямів посилення конкурентоспроможності морської інфраструктури України в умовах євроінтеграції;

-     опису існуючої мережі морських портів;

-     світового досвіду портового ціноутворення;

-     основних концепції формування портових зборів і плат у морських портах;

-     існуючі концепцій тарифів за використання причалів;

-     особливостей формування собівартості навантажувально-розвантажувальних робіт у морських портах;

-     класифікації цін на послуги підприємств портової діяльності України;

-     порядку нарахування, стягнення та використання коштів від суднових портових зборів у портах України;

-     особливостей стягнення плати за сервітут і  формування тарифів на послуги із забезпечення доступу портового оператора до причалу;

-     особливостей формування тарифів на навантажувально-розвантажувальні роботи у морських портах;

-     сутності, ознак та переваг механізму державно-приватного партнерства (ДПП);

-     нормативно-правової бази ДПП в Україні;

-     стану здійснення ДПП в Україні;

-     дорожньої карти здійснення концесії в Україні;

-     правових засад стимулювання  інвестицій із використанням концесійної форми державно-приватного партнерства у морських портах;

-     поняття  діджиталізації;

-     цифрової трансформація економіки – як основи діджиталізації;

-     розвитку діджиталізації в України;

-     діджиталізації  портової  дяльності;

-    концептуального визначення комплаєнсу;

-    принципів комплаєнсу;

-    основних цілей комплаєнсу;

-    етичних основ комплаєнс;

-    міжнародних стандартів в області комплаєнс контролю як інструментів координації в умовах економічної інтеграції;

вміння:

-     аналізувати механізм державного управління розвитком морських портів України: сутність, структура, особливості;

-    аналізувати основні переваги морських портів України та тенденції в портовій індустрії з прогнозом до 2030 року;

-    розраховувати і аналізувати тарифи на послуги, що надаються в морських портах України;

-    знати зміст дисбурсментського рахунку та розраховувати збори, що справляються у морських портах України;

-     знати та розраховувати ризики відповідальності стивідорної компанії від збитків, пов'язаних з пошкодженням контейнерів;

-     знати та розраховувати страхування ризику простою автомашин на портовому терміналі в очікуванні підвезення контейнерів на судні;

-     аналізувати структурування проектів державно-приватного партнерства (ДПП) у портовій сфері;

-  розробляти напрями розвитку діджиталізації  портової  дяльності України;

-     здійснювати аналіз впровадження комплаєнс-програми в діяльність стивідорної компанії;

-     проводити аналіз щодо ефективності впровадження в стивідорну компанію Антикорупційного комплаєнса;

-     виявляти нові перспективні напрями досліджень, проводити самостійні дослідження комплексних проблем у сфері економіки портового господарства, оприлюднювати результати досліджень у вигляді завершених наукових праць.

Вивчення дисципліни передбачає здобуття програмних результатів навчання (ПРН), які відповідають програмним результатам за освітньо-науковою програмою: 

РН10. Мати концептуальні та методологічні знання з економіки портового господарства, основних практичних проблем розвитку портової галузі для проведення наукових досліджень на рівні останніх світових досягнень.

РН11. Пропонувати нові економічні рішення, підходи до розв’язання комплексних проблем у сфері економіки портового господарства, розробляти моделі економічних процесів у портовій галузі з використанням сучасного наукового інструментарію на основі розуміння специфіки й тенденцій розвитку портового господарства.

РН12. Розробляти стратегічні напрями розвитку підприємств портової галузі, програми діджиталізації портової  дяльності та впровадження комплаєнс-програм в діяльність стивідорних компаній України.

РН13. Спілкуватися з актуальних питань економіки портового господарства з науковою, професійною та експертною транспортною спільнотою, в тому числі міжнародною, і суспільством загалом.

Академічна доброчесність: викладання дисципліни «Економіка портового господарства» ґрунтується на засадах академічної доброчесності, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових досягнень.

Питання академічної доброчесності регулюються Кодексом академічної доброчесності Одеського національного морського університету, що створює систему взаємовідносин здобувачів освіти, науково-педагогічних працівників і допоміжного персоналу, яка поєднує освітній процес і науково-методичну роботу, обмін знаннями, впровадження інновацій, культуру і інтелектуальний розвиток усіх членів спільноти.

В рамках викладання дисципліни «Економіка портового господарства» проводяться конкретні заходи щодо дотримання вимог академічної доброчесності:

‒     самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання;

‒     посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок,

‒     тверджень, відомостей при виконанні індивідуальних завдань;

‒     дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;

‒     надання достовірної інформації про результати власної навчальної діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації;

‒     об'єктивне оцінювання результатів навчання.

За порушення академічної доброчесності здобувачі можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності, як повторне проходження оцінювання (науковий реферат, екзамен тощо).

           

 

 1

     Автор курсу:

     Доцент кафедри «Економіка і фінанси»

     ННІМБ ОНМУ, к.е.н., доцент

 

     Ярова Ніна Вікторівна (Yarova Nina)

     Зворотній зв'язок:

     e-mail:  ninayarovaya2017@gmail.com

Авторський поглиблений курс завідувача кафедри «Економіка і фінанси», доктора економічних наук, професора Влади Вікторівни Жихарєвої, присвячений питанням економіки, інвестування і фінансів з урахуванням специфіки судноплавної галузі   email: v.zhikhareva@gmail.com   Instagram: @vlada.zhikharieva